top of page

תוכן העניינים לספר

2000_64c9c43f15a02.webp

הקדמה

חלק ראשון – יסודות

פרק א: האלכימיה במבט פסיכולוגי ורוחני על פי יונג
פרק ב: התפתחות היסטורית
האלכימיה בסין. האלכימיה במצרים. הפילוסופיה היוונית. האלכימיה הערבית. האלכימיה בארופה.
פרק ג: העולם הסמלי והמיתולוגי
שפת הסמלים. חלומות ודמיון פעיל. מיתולוגיה. אחדות העולם הראשונית. השלכות. מודעוּת. הסמל הממוסד והחוויה האינדיבידואלית. פרדוקסים.

פרק ד: המשתנה והקבוע
פרק ה: הֲכָלָה, סגירוּת, סודיוּת
פרק ו: פרימה מטריה - חומר הגלם
מתכות וגרמי שמים כפרימה מטריה. היסודות הכימיים העיקריים שנחשבו כפרימה מטריה (עופרת. גפרית. כספית ). ארבעת היסודות כפרימה מטריה ( אדמה. מים. אש. אויר ). סמלים של ראשית הקיום ותחילת החיים כפרימה מטריה – ( התינוק והילד. גן-עדן. מסה קונפוזה וכאוס. חושך. הנקודה. טבע וצומח. הדרקון. נחש האורובורוס. השלכות)

חלק שני - התהליך האלכימי

פרק ז: שליטה בתהליך
פרק ח: מחזוריות התהליך
פרק ט: שלבי התהליך
קלקינציו – שרפה. סולוציו – המסה. קגולציו – ייבוש. סובלימציו – התאדות. מורטיפיקציו – מוות. ספרציו וקוניונקציו. ספרציו – הפרדה. קוניונקציו - איחוד הניגודים. שלבים נוספים: סוליפיקציו – הארה. מולטיפיקציו – הכפלה. פרויקציו. התבוננות.
פרק י: הצבעים כסמלי התהליך
ירוק. שחור-ניגרדו. לבן-אלבדו. צהוב. אדום-רובדו. רב-גווניות.

פרק י"א: הרמס-מרקורי - אֵל התהליך הפרדוקסלי וצלו הטריקסטרי

הרמס הפסיכופומפ – מורה הדרך לנשמה. הרמס הטריקסטר. הרמס כתודעה מתעתעת. הקדוקאוס והנחש. לוח האזמרגד של הרמס טריסמגיסטוס

חלק שלישי - אלכימיה והעצמי

פרק י"ב: העצמי - המטרה והמשמעות של התהליך
פרק י"ג: האינדיבידואציה והתהליך האלכימי כמשימה דתית
פרק י"ד: סמלי היעד - סמלי השלמות של העצמי
הנישואים הקדושים – הֵרוגמיה. אנדרוגינוס-הרמפרודיט. קוניונקציו כנישואים מיסטיים. קוניונקציו וגילוי עריות. נישואי השמש והלבנה. נישואי מים ואש. סמלים גרפיים ( צלב. מנדלה ונקודת מרכז המנדלה. מגן-דוד). פרח. עץ. מזרקה. חד-קרן. אבן ( מלח. מגנט). דמות אדם. הילד. דגים. זהב.

פרק ט"ו: מסע החיפוש – הצליינות הקדושה והחילונית
פרק ט"ז: הפצע והחיפוש אחר הגביע הקדוש – אגדות המלך ארתור
פרק י"ז: אזהרות, סכנות, צל וכזב בתהליך
פרק י"ח: אלכימיה, פסיכותרפיה ויחסי מטפל-מטופל
הארכיטיפ האלכימי אצל השאמאן, הפסיכולוג והאמן
פרק י"ט: אלכימיה בהקשרים תרבותיים
אלכימיה בנצרות, ביהדות ובקבלה. אלכימיה באמנות ובספרות. האלכימיה והנשי
חומר ורוח. האם דיברנו על אהבה.
פרק כ: אלכימיה באמנות ובספרות

פרק כ"א: האלכימיה והנשי
פרק כ"ב : חומר ורוח
פרק כ"ג: האם דיברנו על אהבה?
אחרית דבר - החיפוש שאינו מסתיים

תמונות
נספחים:1. הגולם
2. המיתולוגיה הנורדית-ויקינגית
מונחים
מקורות
אינדקס מונחים ושמות

מסע אל העצמי רות נצר

2000_64c9c467583c1.webp

הוצאת מודן (ספריה פסיכולוגית, פסיכה) 2004

על עטיפת הספר :
הספר המסע אל העצמי הוא מורה דרך להכרת התהליך הפסיכולוגי-רוחני של התפתחות הנפש, האינדיבידואציה והפסיכותרפיה, לאור תורתו של יונג, שגילה מחדש את הסמלים והמיתוסים של האלכימיה הקדומה והצביע על משמעותם הפסיכולוגית. לכאורה עסקה האלכימיה בחומרים הכימיים, אבל למעשה היתה תורה מורכבת ומרתקת של תהליכי הנפש. האלכימאים דיברו בשפה של סמלים על ה'עבודה הגדולה' שהאדם צריך להשקיע כדי שיתחוללו בנפשו שינויי המיוחלים. הם חיפשו את השלם הפנימי ושאלו מה מסייע להיווצרותו. הם רצו להפוך את חומרי הגלם הנחותים של הנפש לאיכויות נעלות. הם חיפשו את 'אבן החכמים', 'הגביע', ה'פניקס', 'הזהב' ו'עץ החיים', אשר מסמלים, בעבר כמו בהווה, את החומרים הנעלים של הנפש, את איחוד הניגודים ואת מימוש העצמי.
הספר עוסק בתיאור מפורט של שלבי תהליכי הנפש ובמשמעות המסע אל העצמי, כפי שהם משתקפים בתהליכי האינדבידואציה, הפסיכותרפיה, בחלומות וביחסי מטפל-מטופל. בנוסף לכך מתוארים סמלי אלכימיית הנפש כפי שהם מופיעים בתורות שונות, במיתוסים, במיסטיקה, בשמאניזם, בטקסי חניכה, ובאמנות. התייחסות מיוחדת מוענקת למקומה של האישה באלכימיה, ולאבן החכמים של האהבה. הספר מלווה תמונות אלכימיות עתיקות, ובחלומות של המחברת במסעה האלכימי האישי.
עניינה של האנושות במסע התפתחות העצמי הניבה ספרות מיתולוגית-אלכימית-אזוטרית עתיקה, מלווה ציורים מוזרים ומופלאים.

"...לאור זאת ראוי להערכה מיוחדת ספרה העברי של רות נצר המיועד לחנוך את הקורא אל החשיבה הסמלית-מיתית של העולם הקדום, בשפה ברורה ונהירה, כדי שיוכל לזהות את הופעתם של התהליכים הסמליים במסע חייו. הספר מקיים להפליא את אשר יועד לו, ותרמו לכך בוודאי שני גורמים: נסיונה העשיר של המחברת בטיפול פסיכולוגי, ורגישותה הרבה לניואנסים הדקים של הנפש והלשון המתבטאת גם בשירתה, והדבר ניכר גם במקום הרב המוקדש בספרה להשתקפות מוטיבים אלכימיים בספרות, לרבות הספרות העברית" – פרופ' אבנר טריינין.

*
  רות נצר בדרכה המיוחדת והפיוטית לוקחת את המושג אלכימיה על תהליכיו וצפונותיו ופורטת אותו לחלקיו רק בכדי להרכיבו מחדש לשלם גדול עוד יותר. הספר הזה ליווה אותי בשלבי החקירה והמסע האישיים שלי וסיפק לי הסברים וכיוונים לדברים המתרחשים בתוכי.
ספר מרתק על תהליכים כימיים, נפשיים וטרנספרסונאליים כאחד.  חיבור מיוחד של חומר, רוח ונשמה.   סיגל קרומר

אתר מרחב בריאה.

מייל שקיבלתי:

שלום רות,
אני קורא את ספרך ״מסע אל העצמי״ ואני מלא פליאה על שפע הידע.
והיכולת להסביר ידע כה מסובך בצורה כל כך בהירה.

זמן רב שאני מתעניין בתחום, וספרך הוא מגדל אור לאבודים באפלת המסתורין.
תודה לך על יצירתך, הכל כך חשובה למחפשים והצועדים בשבילים הסמליים של דוברי השפה העברית.

תודה רבה, ובכבוד רב.
אייל אליעזר 

יורם בילו על הספר

2000_64c9c4a58bafe.webp

אלכימית הנפש

יורם בילו. שיר הלל לחיפוש הרוחני. מוסף ספרים הארץ. 30.6.04


רות נצר, מסע אל העצמי: אלכימית נפש – סמלים ומיתוסים. מודן, 2004, 515 עמודים.


ההשקפה המדעית הצרופה נטתה לראות באלכימיה גיבוב של אמונות מופרכות ופרקטיקות חסרות ביסוס ומיקמה את העוסקים בה, לנוכח כישלונם החרוץ להפוך מתכות נחותות לזהב, על הרצף שבין פתאים נבערים לבין שרלטנים מאחזי עיניים. כיום, משנחלש תוקפן של חלוקות בינאריות כמו מאגיה – מדע וכישוף – ריפוי, ברי כי יחסי הניגוד בין הכימיה המודרנית לבין קודמתה המסורתית, המתבטאים לכאורה בשמה של האחרונה, אל-כימיה, לא היו כה חד-משמעיים. כפי שמורה משמעותו האמיתית של השם, "הכימיה" (התחילית "אל" היא הא הידיעה בערבית), האלכימאים ערכו ניסויים מעשיים במעבדותיהם על מנת להכיר את הטבע ולהסתייע בו ואגב כך גילו תגליות חשובות בעולם החומר. אולם עניינה של רות נצר, משוררת ופסיכולוגית יונגיאנית, אינו בהשבת כבודה האבוד של האלכימיה כמערכת אמפירית החוקרת את הטבע, אלא בעולם הסימבולי והמטפורי שהעמידה ובנתיבים להתפתחות הנפש שסללה. "אני סבורה שהאלכימיה היא המיתוס הכולל ביותר, המתייחס לכלל תהליכי הנפש המתפתחת, ההולכת ומבשילה תוך קליטת חומרי הלא-מודע, מיתוס שמאפשר להכיר ולחוות באופן מלא ושלם את התהליך שהנפש נועדה לו, לצפות במכלול התהליכים ומשמעותם, עם הקושי, הסבל והתכלית של המסע הזה, שהוא מסע החיים" (עמ' 15-16).
נצר צועדת בעקבות יונג, שבכתביו המרובים הציג את האלכימיה כצופן לשחרור הנפש והפיכת הלא-מודע למודע בדרך להגשמה עצמית. היא פורסת בפני הקורא את מושגי היסוד במילון הסמלים האלכימי: המכל ההרמטי שבחובו מופגשים חומרי התרכובת; הפרימה מטריה, חומרי הגלם הראשוניים הלובשים ופושטים צורה, וביניהם בולטים ארבעת היסודות – אדמה, אויר, מים ואש – מתכות , גרמי שמים ואלמנטים מעולם החי והצומח; שבעת השלבים הבסיסיים של התהליך האלכימי - שריפה, המסה, ייבוש, התאדות, מוות, הפרדה ואיחוד הניגודים - והצבעים המסמלים אותם; גורמי השינוי וההתמרה, האלמנטים המאיצים, המתסיסים והמתווכים שייצוגם המובהק הוא מרקורי הן במישור החומרי (המתכת כספית) והן במישור המיתולוגי (האל הרמס-מרקורי); ולבסוף, החומר האציל, יקר הערך, שהוא מטרת התהליך, הזהב הוא אבן הפילוסופים הוא הלפיס הוא שיקוי החיים. בכל אלה מצאו יונג ותלמידיו משמעויות והדהודים הקשורים לאלכימיית הנפש, לתהליך המסתורי של האינדיבידואציה - ההתפתחות וההבשלה הרוחנית של העצמי. כך המכל מתגלם בסמלים ארכטיפים אימהיים, כמו רחם או אדמה (או המרחב הטיפולי), שבמסתריהם מתהווים חיים ומבשילים תהליכים נפשיים. וכך הפרימה מטריה היא חומרי הנפש הנחותים, הכואבים, המודחקים, חלקי ה"צל" שיש לעדן ולהעלות למודע כדי לסייע בכילול הנפש. חומרי גלם אלה, המיוצגים על ידי סמלי ראשית כמו תינוק או ילד, כאוס וגן-עדן, חוזרים ונשנים בטבע, בפולקלור ובספרות בדמות גולם הנהפך לפרפר, צפרדע ההופכת לנסיך, וברווזון מכוער המתפתח לברבור. שלבי התהליך האלכימי מסמלים את תהליכי ההתפתחות הנפשית, אם במהלך החיים השלם ואם בפסיכותרפיה: השריפה האלכימית תובן, בין השאר, כחישול כוח האני וכביטוי לחיות ולחיוניות; ההמסה מסמלת את ריכוך התודעה והעשרתה כמו גם מציאת פתרונות לקשיי חיים עכשוויים (שם השלב, "סולוציו", אוצר את שתי המשמעויות); הייבוש מבטא מעבר מכאוס לקוסמוס: עיגון מוצק במציאות ובניית זהות המגולמת במוטיב הארכטיפי של מסע הגיבור; ההתאדות היא תהליך התמרה סובלימטיבי מחומרי לרוחני, המסומל, בין השאר, על ידי ציפורים והרים; מוות, השלב המעברי של שינוי מצב צבירה באלכימיה, מתורגם לוויתור או תבוסה של האני, המאפשרים התהוות חדשה והתעלות טרנסצנדנטית והכורכים לעתים מעבר למצבי תודעה מיוחדים וחריגים (טראנס, אקסטזה), המעוצבים ארכטיפית כלידה-מחדש סמלית בעקבות חידלון; ההפרדה המאפיינת אופרציות אלכימיות כמו חיתוך, ביתור וסינון, מייצגת את התפתחות הקיום התודעתי של מובחנות ונפרדות עצמית; ולבסוף, אחדות הניגודים (קוניונקציו), השלב המכריע של היווצרות התרכובת האלכימית החדשה, מבטאת את תהליך האינטגרציה של העצמי, המודע לניגודי הנפש שבתוכו והמאזן בין חלקיו המודעים והלא מודעים, המוחצנים והמופנמים, הנשיים והגבריים, האנושיים והאלוהיים.
את החומרים הפסיכולוגיים הללו, פרי הספרות היונגיאנית בנושא, נצר מנהירה ומעשירה באמצעות פסיפס רב-גווני של חומרים מתחומי התרבות, הדת, המיתולוגיה, האומנות והספרות, שבהם חוזרים ומופיעים במלבושים שונים סמלי האלכימיה הנפשית. אבני החן בפסיפס זה הם החלומות המרהיבים שהיא מציגה, משלה ומשל מטופליה. פשר החלומות היונגיאני, המתרגם כל דמות, אובייקט והתרחשות בעלילה לפונקציות ולארכטיפים בנפש, יגרום אולי לפסיכואנליטיקאים פרוידיאניים לזקוף גבה. אך החלומות מדגימים יפה כיצד משתלבת הסימבוליקה האלכימית הארכטיפית, פריו של הלא-מודע הקולקטיבי לשיטתו של יונג, בלא מודע האישי המאכלס את העולם הפנימי והמאוויים הייחודיים של החולמים. שיאו של הספר הוא הפרק על הרמס-מרקורי, "אל התהליך הפרדוכסלי וצלו הטריקסטרי" (המתעתע), שמהותו החמקמקה, רבת הניגודים, מוצגת על ידי נצר כך: "הנה כי כן, הרמס מרקורי הוא הלב האנרגטי של האלכימיה. משום שהוא בכול – בכל זמן, מקום ומצב. הוא פלאי ורב-כוח, הוא המקור והתכלית, הראשית והאחרית, ההנחיה של ההתהוות והטרנספורמציה. הוא הקרוב ביותר למה שנאמר על האלוהי. והאלוהי הוא גרעין העצמי שאליו מרקורי מוליך. מרקורי הוא תהליך האינדיבידואציה והתפקוד הטרנסצנדנטי, הדוחף להתפתחות... כי כן, מרקורי הוא תנועת הבריאה והתממשות המתמדת של העצמי. הוא המהלך הנסתר בתוך פעימת החיים, והוא גם החוט הטווה, האורג והתופר יחד את מכלול החיים למלבוש המלכות של הנשמה" (עמ' 290).
הספר עב הכרס עשיר בניסוחים יפהפיים כאלה, המאפשרים לצלוח אותו בהנאה למרות הגודש הקליידוסקופי, החזרות הרבות והנטייה להעמיד את האלכימיה כמטפורת מפתח, סופחת-כל. הכתיבה מתפעמת וחגיגית, בעלת ממד רליגיוזי מובהק; כתיבה עתירת תובנות של חוקרת-משוררת שהפסיכולוגיה שלה היא שיר הלל לחיפוש הרוחני, לחוויות ההתעלות המיסטית, ל"נביעת הנפש המתגעגעת", השואפת להתמזג עם הנצחי. נצר קשובה לאותות שהעולם משגר למאמינים. האלכימיה מהלכת עליה קסם ומסע החיפוש שלה בעקבותיה רווי במשמעויות אישית ובזיקות רגשיות עמוקות ומסתוריות. משמעויות וזיקות זו עולות כבר בהקדשה הטקסית של הספר לשניים מאבות אבותיה - וביניהם רבי אליהו הבעל שם מחלם, הראשון שמיוחס לו המעשה האלכימי של בריאת גולם! - ו"לאל הרמס-מרקורי שהופיע בחלומותי, הנחה אותי להבין את סמלי האלכימיה ואת סמלי חלומותי, והעניק לי את הליווי לדרך ואת ההשראה והמחויבות לכתיבת ספר זה". ההתחברות המוצהרת למורה דרך רוחני דוגמת הרוח המגינה של שאמאנים או המגיד של מיסטיקנים יהודים עלולה לעורר אי-נוחות אצל פסיכולוגים וקוראים מהזן המפוכח והרציונלי; אבל נצר בכל קשת עיסוקיה, כמשוררת, כאמנית וכפסיכותרפיסטית, היא אלכימאית מובהקת של הנפש, והנתיבות שהיא סוללת ביער הסמלים האלכימי מאירות עיניים ועתירות דמיון. לקראת סיום, הנה אחד מחלומותיה: "אני רואה ציר עולה מן הים אל השמים. בחלק העליון של הציר אני רואה דמויות מכונפות של גבר ואישה, שגבם מופנה אל הציר ופניהם זה מזה, לצדדים. אותו זוג נמצא גם על הציר למטה, שם הם פונים זה אל זה" (עמ' 324).
והפירוש: "החלום מתרחש על ציר האקסיס מונדי, המחבר את הלא מודע בהבטים הארצי והרוחני שלו...הכנפיים מורות שמדובר באיחוד פנים-נפשי של יסוד רוחני. זהו חלום ארכטיפי שמתאר את הקשר בין הגברי לנשי (הקשר הפנים-נפשי והקשר במציאות) כקשר שבו יש מרחב לנפרדות ולדיאלוג מחבר כאחד" (שם). שדון קטן בתוכי – האם זה הצל או הטריקסטר המתעתע? - יקשה האם חלום נשגב זה אינו פריה של היכרות רבת שנים עם הסימבוליקה היונגיאנית. אבל בסופו של דבר נצר פורסת לפנינו מכלול מטפורי מרהיב כזנב הטווס (סמל אלכימי להגשמת העצמי), המאפשר לאדם לחפש משמעות ויעוד רוחניים בניבכי נפשו. גם אם מכלול הניבים האלכימי קרוב יותר לרוחני ולמיסטי מאשר לאמפירי ולמדעי, אין ספק כי הוא רווי בסמלים אשר, כאמרתו המפורסמת של לוי-שטראוס, "טוב לחשוב באמצעותם". בפתיחת הספר מציינת נצר כי בעבודותיו בנושא, הפך יונג את עצמו לחוליה ב"שרשרת הזהב" באלכימיה. לא יהיה זה מוגזם להציב את "מסע את העצמי" כחוליה נכבדה נוספת באותה שרשרת.
ספרו של יורם בילו, "ללא מצרים: חייו ומותו של רבי יעקב ואזנה" (הוצאת מאגנס) יצא לאחרונה במהדורה מורחבת.

תקציר רעיונות אלכימיה

2000_64c9c4ae7af01.webp

"האדם האמיתי הוא הכוכב בתוכנו...הכוכב שואף לדחוף את האדם לקראת חכמה גדולה"
(פרצלסוס. אלכימאי מהמאה ה -16)


באלף השני לספירה פרחה אמנות האלכימיה בארופה. האלכימיה החלה במקביל במצרים העתיקה ובסין במאות הראשונות לפני הספירה, והיא היתה פרקטיקה מעשית של נסיון לייצר את החומר בן האלמוות, והתבססה על המיתולוגיות שלהם. ממצרים הועברה האלכימיה דרך הערבים לארופה. היתה זו פילוסופיה דתית שמבוססת על רעיונות מיתולוגיים עתיקים, על אסטרולוגיה, על חשיבה מאגית מעורבת עם חשיבה סימבולית, ועל פרקטיקה מעשית של ניסויים בחומרים, בעידן טרום מדעי. מטרתה האמיתית של האלכימיה היתה התפתחות נפשית-רוחנית, שלמות ואיזון פנימי של האלכימאי, שמבוססים על חיבור ניגודי הנפש שהחומרים הכימיים השונים מסמלים. את היעד הזה של נפש האדם הם כינו אבן החכמים, או זהב או הגביע הקדוש.
שלושת עקרונות היסוד של האלכימיה הם:
1.התהליך האלכימי שואף להתמיר, כלומר, ליצור טרנספורמציה בחומרי הגלם וביסודות הנחותים ולהפיק מהם בדרך של התמרה אלכימית את היסודות הנעלים, את זהב הנשמה: כלומר, מחומרי הגלם הלא-מודעים של הנפש להפיק מודעות חדשה .
2. התהליך של אלכימית הנפש הוא של שינוי מתמיד. כל התמרה ושינוי כרוכים במוות של היש הישן כדי להפיק ממנו את החדש. זה עקרון המוות והתחיה. כלומר, בלי לוותר על עמדות ומנגנוני הגנה קיימים אין התפתחות של מבנה חדש.
3. ישנו 'חומר' מיוחד, שמסמל את דחף ההתפתחות, שמאפשר את תהליכי החיפוש והשינוי לקראת הגשמת העצמי שסמלו הוא אבן החכמים.
יונג, שהיה הראשון שהבין את המשמעות הפסיכולוגית של האלכימיה, הסביר שכדי שהתהליך הזה יתרחש, חייבת תודעת האגו לעבור תהליך מתמיד של מוות שמסומל בביתור (דיפרנציאציה, חשיבה מובחנת, נתוח אנליטי של הגורמים) התמוססות והתפוגגות (במים או באש, שהם היבט אמוציונלי-דחפי לא-מודע) תוך כדי כניסה מחדש אל עמקי הלא-מודע, כדי לעבור דרכו תהליך התחדשות ושינוי שיאפשר להוולד ממנו בדרגת תודעה גבוהה יותר, כדי להגיע לפיתוח אבן החכמים של הנשמה, דהיינו לפיתוח ומימוש עצמיות הנפש. ארכיטיפ המוות שבאלכימיה הוא בעל חשיבות רבה, כשלב ה'מורטיפיקציו' (מוות) ו'הניגרדו' (השלב האפל הקשה המיוסר) השחור שאין תחיה בלי לעבור דרכו.
פענוח סמלי האלכימיה הביא את יונג להכרה בקיומו של הלא-מודע הקולקטיבי ובקיומו של תהליך האינדבידואציה. הבנותיו את הסמלים והתהליכים של האלכימיה איפשרו לו להבין את תהליכי הנפש, לנסח ולבסס את תורת הנפש שלו ואת שיטת הפסיכוטרפיה שלו .

מסע מעצמי לעצמי

2000_64c9c4b6ac851.webp

על ספרי 'מסע אל העצמי, אלכימית הנפש, סמלים ומיתוסים'.
רות נצר
(מודן. 2004)
פורסם בחוברת 'נפש' ספטמבר 2006

הטבע הוא מקדש בו עמודים חיים
מעת לעת ימלמלו בלילי מלים;
והאדם יחצה בו יער של סמלים
אשר יתנו בו מבטי אחוה חמים. (בודלר)

באביב 2004 יצא לאור ספרי העיוני הראשון – 'מסע אל העצמי, אלכימית הנפש, סמלים ומיתוסים'. האביב הוא הזמן הנכון ביותר. באביב נולדתי. זה היה לפני שנים רבות. אבל האביב הוא תמיד זמן התחדשות הנפש, לידתה מחדש, כמו לידת העונות. האביב הוא הזמן שבו פרספונה שנחטפה אל השאול שבה אל פני האדמה ומביאה את הפריחה המחודשת, האביב הוא הזמן שבו ישו קם לתחיה.
כשהוצאת מודן סיימה את עריכת הספר, התברר שיש בו יותר משש מאות עמודים. ספר כזה, טענה לפני עורכת ההוצאה, אי אפשר לקרוא במיטה. הוא גדול וכבד ומרתיע. למרות שהתחננתי על נפשי, ואפילו הצעתי שנחלק את הספר לשני כרכים כדי שכל החומר שאספתי ייכנס לתוכו, לא היתה לי ברירה אלא לקצץ כמאה עמודים. כי בשלב מסוים מרוב חומרים שנאספו לספר הזה, שהלך ותפח וגדל, היתה סכנה שהגולם יקום על יוצרו. ואז צריך היה למיין, לסנן, לנפות, לצרוף ולהפריד – ממש כמו התהליך האלכימי, כדי להגיע לתמצית האלכימית הנכונה. ולכן פרקים אחדים קוצרו ופרקים יקרים אחדים בנושאים של מיתוסים, מעברים, חניכה, קרנבלים, שאמניזם, טארוט, - הושמטו מהספר ובינתיים, הם כמו שמרים שמתפיחים את העיסה, צוברים חומרים נוספים, ויום אחד ימצאו גם הם את גאולתם בספר אחר.
העניין הוא שבזמן שהייתי עסוקה בכתיבת הספר לא חשבתי על זה – כמה עמודים יספיקו כדי שאוכל להוציא ספר, או איך להקל על הקורא. מה שהיה חשוב לי היה המסע האישי שלי בתהליך הכתיבה. והתהליך הזה נמשך יותר מחמש עשרה שנים. מסעות פנימיים אינם מסתיימים. הם מסע החיים. ומה שמצאתי בתוך סמלי האלכימיה, היה כה מרתק ומופלא, עד שכל חומר שנגע בו משך את לבי; בספורי מיתולוגיה, בתרבות הארופאית, בממסד הנוצרי, באזוטריקה, בכיתות הסודיות, במיסטיקה, בטקסים, בפולחנים, בסמלי הדתות, ברעיונות של הארגונים הרוחניים שצמחו במאתיים השנים האחרונות, אצל הבונים החופשיים, הרויזנקרויצים, גורדייף, שחר הזהב, רודולף שטיינר – בכל אלה מצאתי את עקבות הסמלים האלכימיים, וכל אלה אמנם הושפעו מסמלי האלכימיה. נשאבתי אל התחושה של זרם נפשי תת-קרקעי שמזמין עצמו בכל מקום כדי לבטא באופן המתאים ביותר את תהליכי הנפש.
תהליכי הנפש הם הם תהליכי האלכימיה. המלה אלכימיה היא מלה מסתורית למי שאינו יודע מה משמעותה. היא נשמעת כמו משהו שהוא מֶעֶבֶר לכימיה, מעבר לרציונלי, כך שאפשר לחשוב שעל כן היא קרויה אל-כימיה. ולא היא. האמת היא ש'אל' פרושה בערבית – ה' הידיעה. כך שאלכימיה פרושה: הכימיה, בהא' הידיעה. היום הייתי מתרגמת את המלה אלכימיה בתרגום חופשי לתורת השינויים: השינויים בחומר ובחומרי הנפש.
ראשית האלכימיה בפרקטיקה של ניסויים בחומרים בסין הקדומה ובמצרים, אליה הצטרפו רעיונות של הפילוסופיה היוונית ואחר כך היא נדדה אל הערבים שהביאו אותה לארופה בסוף האלף הראשון לספירה.
האלכימאים ניסו להבין את תהליכי החומר, איך חומרים שמושמים יחד בכלי, ומחממים אותם – יוצרים תערובת או תרכובת חדשה. דרך חיפוש של ניסוי וטעיה הם פיתחו הבנות על תהליכי החומר, למדו לצרוף ולזקק, להמיס ולייבש, לאדות ולעבות, עד שהופקו חומרים חדשים. אנחנו מדברים על תקופות עתיקות, מהמאות הראשונות לפני הספירה, כשטרם היתה חשיבה מדעית. החשיבה של אז היתה מעורבת בדימויים. הפילוסופיה, המיתולוגיה, הדת והספרות היו גם ההיסטוריה והמדע.
בתקופה הטרום מדעית הנפש היתה פתוחה אל הדימויים, אל החשיבה הסמלית והמיתית, אל הפיוט והרוחניות הרליגיוזית שמאז ומעולם הם משענו האמיתי של האדם. המשענת שעולמנו הביוטכנולוגי-אורבני-תקשורתי הפסיד ואיבד. זו הסיבה שנמשכתי כל כך אל החומרים של האלכימיה. הם התאימו לי. האלכימאים ציירו וכתבו בשפה פיוטית ופילוסופית את חוויותיהם הנפשיות, את הדמיונות, החלומות וההזיות בזמן הניסויים שלהם. בהתחלה, הם לא הבינו שהם חווים את תהליכי הנפש שלהם עצמם ושתהליכי החומר במעבדה הם רק הטריגר של חוויות נפשם הם. רק באמצע האלף השני לספירה החלה להתפתח התובנה הזו. למעשה האלכימיה היתה הכימיה, או הקדם-כימיה הקדומה, שחיפשה את האתונות ומצאה את המלוכה: ניסתה להבין את החומר, והגיעה להבנת הנפש.

אני עצמי, שחידדתי לעצמי כלים של ניסוח מושכל ומבחין, הרגשתי משיכה אל החומרים הסמליים המעורפלים שמזמינים אותי לפענח אותם. וכך יכולתי להיות עם הצד האחד שלי, המושכל והרציונלי, ובו בזמן לתת מקום לצד הרוחני, הפיוטי, הפילוסופי והרליגיוזי שבי. בניסוח של היום אפשר לי לומר שהקונפליקט שבין האונה הימנית (האינטואיטיבית, התמונתית, הרגשית) לבין האונה השמאלית (הרציונלית, הלוגית) יכל למצוא את איזונו כשעסקתי בחומרים שמאפשרים חוויה ופרשנות כאחת. לשם מה להיות בקונפליקט אם אפשר לחיות את שני העולמות המנוגדים יחד? בדיעבד אני יודעת היום שעצם העיסוק בנושאי אלכימית הנפש, תרם לתהליכים הפנימיים שלי שהייתי זקוקה להם. והלא האלכימיה עצמה מדברת על האיזון הנכון, על חבור הניגודים של הנפש. הלא זה משאת נפשה של האלכימיה. הלא זה הזהב האלכימי, וזוהי אבן החכמים שהארי פוטר מחפש עד שהוא מגלה שהיא מצויה בכיסו.
תורת הפסיכולוגיה מנסחת את הנפש במושגים. היא מדברת על המודע ועל הלא מודע, על האני והאני העליון, על התסביכים והקומפלקסים, על היצרים והדחפים, על מנגנוני הגנה למיניהם. המושגים הם הפשטה של תהליכי נפש בלתי נראים. אנחנו זקוקים לעצב ולארגן את הכאוטי והמסתורי בתוך מבנה צורני. והמושגים עוזרים לנו. והנה בעולם הקדום שימשו המיתוסים, שהם ספורים סמליים, לאותה מטרה עצמה. המיתוס הוא ספור סמלי שמתאר ומסביר את חיי האדם שמתמודד עם הכוחות הגדולים בעולם ובנפש וכך מנסה לעצב את וגורלו. והאלכימיה היא מיתוס. החומר העובר תהליך אלכימי הוא כישות חיה, שעוברת התנסויות קשות וכך משתנה ללא הרף. החומר כגיבור מיתולוגי, שמוצאו נחות לכאורה, מגלה את מקורו הנעלה. הוא מגלה שהוא נבחר לצאת למסע שבו הוא מתנסה בקשיים ומתמודד עם מכשולים, נצרף ומתחשל במסע הגבורה הגדול, שהוא מסע חניכה. הוא הגיבור שמתנסה במים ואש, שמומס ונשרף, שמעונה ומבותר, שנאבק ונלחם בחיות, מפלצות ודרקונים, שיורד לאפלת שאול, נבלע וצולל שוב ושוב לעמקי תהומות, ושוב ושוב ממריא כלפי מעלה. הוא מתמודד במפגשים עם מים, אש, אדמה ואוויר, עם חיות וציפורים. הוא נעזר במורה דרך פלאי, הוא מת ונולד מחדש. הוא מזדווג ומתאחד עם בת-זוגו בנישואים קדושים, ומוליד את הילד הקדוש, מביא סדר ואיזון חדש לעולם וזוכה במרפא, בידע, בהארה ובאלמוות. למעשה, זה ספור התהליכים שהגבור המיתולוגי עובר במסע הצמיחה, ההתהוות, וההשתנות המתמדת של הנפש, עד שמתוך קיומו הגלמי הראשוני תתממש המהות העצמית היחודית שלו.
שני עקרונות עיקריים מנחים את האלכימאים. האחד הוא השתנות החומר מגלמי לנעלה, או בנסוח שלהם – להפוך את החומר הנחות לזהב. והעקרון השני הוא שכל שינוי כרוך במוות ולידה מחדש בעקבותיו.
האלכימאים באמת ניסו להפיק זהב מחומרים נחותים כמו עופרת וגפרית, נחושת ובדיל. בהדרגה הם הבינו שלא את הזהב הקונקרטי הם מחפשים אלא את זהב הנפש, ואת ההתפתחות של הנפש לקראת קיום נעלה יותר.
הנצרות רדפה את האלכימאים כי ראתה בעיסוק שלהם מעשה שטן, והתנגדה לכל חיפוש עצמי של היחיד שאינו מעוגן בדוגמה הנוצרית. האלכימיה לא היתה עיסוק של תמהונים או עיסוק של מאגיה שחורה, אף כי, לא נכחיש, היו כאלה שנספחו אל שוליה והוציאו לה שם רע. אבל לאמיתו של דבר ההיפך הוא הנכון. בעולם הקדום האלכימיה היתה המדע היחיד האפשרי והמדע האמיתי. גדולי החוקרים ואנשי הרוח והפילוסופיה של האלף השני לספירה עסקו בה, לעתים בסתר.
עם עלית המדע המודרני נדחתה האלכימיה כליל ונזנחה. כשיונג גילה את ספרי האלכימיה לא היו לו דרכים להבין את הטקסטים המוזרים. שהרי האלכימיה נשכחה אז מלב כול, ונחשבה מוזרה וחסרת מובן. כדי להבין את הטקסטים - כמו שמפענחים שפה לא מוכרת - הכין יונג לעצמו מפתח של הביטויים החוזרים, אותם לא הכיר, כשהוא נעזר במילונים פילולוגיים. כך יונג גילה שהאלכימיה עסקה בשפה סימבולית בנושא המרכזי שהעסיק אותו - חקר מעמקי הנפש. משמעות הסמלים האלכימיים תאמה את המשמעות של סמלים שהופיעו בחלומותיו וחלומות מטופליו. האלכימיה, בשלל סמליה חיזקה ואישרה את הנחתו בדבר קיום סמלים כלל אנושיים, ברובד תת-קרקעי בנפש כול אדם. כך אושרה הנחתו בדבר קיומו של הלא-מודע הקולקטיבי (בנוסף ללא-מודע האישי, אותו גילה ותאר פרויד) שהוא תשתית קדומה ועמוקה של הנפש, שעוברת כמורשה גנטית מדור לדור; הנפש הארכאית מתבטאת בסמלים דומים, המופיעים בחלומות, חזיונות ודמיונות, במיתוסים ואגדות, בפולחנים ודתות ובאמנות בכול התרבויות, בכול הדורות. יונג האמין שהנפש מדברת דרך הסמלים הקדומים, והכרתם מעשירה, מרחיבה ודוחפת את הנפש להתפתחות. המפגש החוויתי עם השכבות הקדומות בנפש חשוב במיוחד לאדם המודרני-רציונלי שניתק ממקור החיים. לפי תפיסת יונג, הנפש אינה מונעת רק על ידי סיבות אלא גם על ידי מגמה תכליתית התפתחותית. תפישתו תואמת את התהליך האלכימי ששואף לתכלית, שהיא מימוש של יעד יקר ערך, שהאלכימאים כינו אותו אבן החכמים או הזהב, ויונג מכנה אותו הגשמת האינדבידואציה ומימוש העצמי.
יונג הבין שמפגש החומרים הכימיים היוצר שינוי כימי, כפי שתואר בתאור הסמלי של האלכימאים, זהה להתרחשות בנפש: מפגש בין חומרי הלא-מודע לחומרי המודע והשינוי המתחולל בעקבותיו. במובן הפסיכולוגי, יונג ראה בתהליך זה את התהליך ההתפתחותי של הנפש (שהוא כינה אותו תהליך האינדיבידואציה), השואפת להגאל מן הכאוס הבלתי מודע (שהוא תערובת חומרים או חומרים גלמיים, הפרימה מטריה), דרך מוּדעוּת וסדר (תהליכי מיון, זיקוק, הפרדה), דרך מפגש עם הרגשות והיצרים הלא-מודעים (תהליכי שרפה, המסה) דרך קונפליקטים של הניגודים (שמתגלם כמאבק החומרים), בהשתנות וטרנספורמציה מתמדת (תהליך המעבר מהחומר הישן אל החדש: מות הישן ולידת החדש), דרך סבל וכאב וחומרי הצל של הנפש (השלב האפל השחור, והמפגש עם החיוֹת) אל החיבור הנכון של ניגודי הנפש (התכה חדשה של חומרים, וסמלי ההרמפרודיט-אנדרוגינוס והנישואים הקדושים) אל מודעוּת (הארה, אור שנובע מהחומר) ולידת המצב הנפשי השלם-המתוכלל (האינטגרציה), שהוא כוליות הנפש, העצמי האינדבידואלי (לידת החומר החדש -הזהב או האבן, ולידת הילד האלוהי).

האלכימאים נהגו לצייר את הרעיונות והדימויים שמתארים את התהליך האלכימי. יונג היה הראשון שהשתמש בציור לצרכי הביטוי ההתפתחותי של הנפש - הוא נהג לצייר את חלומותיו ודימויים אחרים שצצו מנפשו - ועודד גם את מטופליו לצייר את עולמם הפנימי, ציור שאינו מכוון לכללי אסתטיקה אמנותיים, אלא לאמת הפנימית ביותר של נפשם, ציורים שנובעים מהשכבה הלא-מודעת. הוא גילה שציורי מטופליו, וציוריו שלו, דומים – לעתים קרובות - בתכניהם הסמליים לציורי האלכימאים. הוא הבין שהציורים האלה, של מטופליו, כמו של האלכימאים היו מסרים של ריפוי נפשי נסתר מתוככי הלא-מודע, שהציורים הם דרכה של הנפש לבטא את תהליכיה, את המאבקים ואת האיזון המבקש להבקיע מן המצוקה. הוא ראה את האלכימיה כשיטה חשאית של טיפול מקודש בנפש; הנפש שרויה בחשכה ועליה להשתחרר ממנה, ממש כמו שבאלכימיה משחררים את הזהב מתוך החומר, תוך שחרור והבאת הלא-מודע והעצמי-הלא-מודע להכרה מודעת, וכך מבצעים מעין תהליך אלכימי, עד שמגלים את אבן הפילוסופים של הנשמה. באמצעות האלכימיה יונג גיבש וניסח את משמעות העצמי כיעד העליון-טרנצנדנטי של הנפש. בכך ראה את הגשמת תכלית חייו. באמצעות האלכימיה יונג קיבל אישור לתפישתו את הנפש כנשמה, כישות רוחנית, נטועה בשרשה האלוהי, וצמאה למקורה, לשלמות הנעלה מחלקיה.
האלכימיה היתה שילוב של המטפיזי והפיזי, כלומר, של אמונות ותאוריות מחד, ושיטות פרקטיות מאידך. האלכימיה היא הנסיון לפתור את הניגוד הפרדוקסלי של הכרת האדם את עצמיותו כגוף לעומת נפש, חומר לעומת רוח; האדם שגופו עשוי עפר חוזר אל העפר, ורוחו הוענקה לו על ידי אלוהים ואליו היא שבה. מה שנראה לכאורה כפרדוקס - לשם מה לחקור ולאפשר תהליכי נפש באמצעות חקר החומר - נתברר כישובו של הפרדוקס; הנפש שחיה בחבור נכון של חלקיה השונים היא זו שחיה בשלום עם החומרי והנפשי כאחת. הנפש המתוכללת (האינטגרטיבית) מסרבת להפרדה של חומר-נפש. ואולי אין לנפשי, הבלתי נראה, דרך להגיע אל חושינו אלא בהגשמותו-הנכחתו בחומר. אפילו הסמל הוא התגלמותו של הנפשי בחומר; באוביקט בעולם המציאות. היום כשאנחנו משלבים את הטרפיה עם טפולי גוף, יצירה בחומר ובצבע, עם תנועה ומסג'ים למיניהם – שוב אנחנו משלבים את החומר והנפש.
יונג ביסס את תורתו על תפיסת האלכימאים את תהליכי הנפש. והנה כשסיימתי את הכשרתי בלימודי האגודה היונגיאנית, התברר לי שלא למדנו כלל את נושא האלכימיה שיונג הקדיש לו כמה מכרכיו! מתוך סקרנות התחלתי לקרוא וללמוד את הנושא ובהדרגה נהייתי בעלת הידע והתחלתי ללמד את הקורסים על האלכימיה ותהליכי הנפש. מתוך הקורסים האלה צמחה בהדרגה הכתיבה שאירגנה לי את הנושא האינסופי הזה. עד שיום אחד ידעתי שעלי להוציא לאור את החומרים האלה כספר.
אבל לא במקרה הגעתי אל הנושא הזה. אחד הספרים הראשונים שרכשתי בכספי שלי, משיעורים פרטיים שלימדתי בסוף לימודי התיכון, היה הספר הפיוטי "ז'ן-שן שורש החיים" מאת פרישווין. איך הגעתי אז דווקא אל הספר הזה - איני יודעת. במשך השנים ניסיתי לעניין אנשים קרובים אלי בספר המופלא הזה, ולשווא. השיבו לי אותו מבלי לקרוא בו. וכך נשאר סודו של שורש החיים הנסתר סודי הפרטי וענייני שלי. בספר מסופר על החיפוש אחר צמח שורש החיים של האדם, שצומח בחשאי בסתרי יערות, במקביל לצמיחת שורש החיים של נפשו המשתנה והולכת. לא ידעתי עד כמה השפיע הספר על החיפוש שלי אחר שורש נשמתי. האלכימיה שפגשתי אחרי שנים כה רבות העניקה לי הבנות לדרכי החיפוש האנושי אחר השורש הנסתר של הנפש. כמו מי שמפענח מפה קדומה, או חלום, שאינו רק חלומו שלו, גיששתי שנים רבות, לאט וביסודיות, בנבכי החיפוש האלכימי, שמהדהד בו החיפוש האנושי באשר הוא. קרוב לחמש-עשרה שנים אספתי חומרים למרקחת האלכימית. תקופות ארוכות הייתי כמו ב'ווז הרמטיקום' - המיכל הסגור של האלכימאים: היסודות האלכימאים התבשלו בי בחום, באהבה וביראה. ניסיתי לחבר את הקצוות השונים ולעשות סדר בריבוי העצום של החומרים. רציתי לממש את מה שהאלכימאים ביקשו: ליצור את האחדות מתוך הריבוי.
במשך הזמן גיליתי שהדימויים של האלכימיה פעפעו לתוך תחומי אמנות רבים, ביודעין ובלא יודעין. גיליתי יצירות מסוימות שמתייחסות במפורש לאלכימיה (כמו "מאה שנים של בדידות" של גארסיה מארקס, 'הטבלה המחזורית' של פרימו לוי, וסיפורי בורחס), ויצירות רבות אחרות שניתנות להבנה המרבית בעזרת הקודים של סמלי התהליך האלכימי. אני יכולה להבין איך המטפורות האלכימיות נולדות מחדש בנפשנו, משום שבתקופות שעסקתי בתוכני האלכימיה ונשביתי בקסמם הופעלו בי סמלים ודימויים אלכימיים והופיעו בשורה של חלומות, אשר באו לומר לי משהו ספציפי לגבי הכאן ועכשיו של חיי, על תהליכי הנפש שלי, באמצעות הסימבולים העתיקים של האלכימיה שהיו נגישים לי משום שעסקתי בהם. חלומות אלה עזרו לי להבין, לא רק את עצמי, אלא גם את הרעיונות האלכימיים עצמם, והראו לי עד כמה סמלי האלכימיה משמעותיים מעבר לזמן. פעמים אחדות נראה היה לי שחלומות כאלה ממש התכוונו לבאר לי סמלים שעדיין לא הבנתי אל נכון. התרחשות זו היתה התממשות של אותו חלום שחלם איש בן זמננו אחרי שהשתתף בקורס אלכימיה, ובחלומו נאמר לו: "מי שמתעניין באלכימיה, האלכימיה מתעניינת בו."
מהאלכימאים למדתי הרבה על טיבה של הנפש ועל תהליכי הנפש. הגעתי להבנות שמצאתי מאוחר יותר בכתבים של תאורטיקנים בני זמננו, שכבר האלכימאים בימים הרחוקים ההם ידעו אותן. לימים, גיליתי שספרו של יונג "פסיכולוגיה ואלכימיה" יצא לאור בשנה שבה נולדתי. אין פלא, אפוא, שהמפגש שלי עם האלכימיה היווה לי זרז לתהליכי התהוות ויצירה. העניין שלי באלכימיה ליווה את השנים המכריעות בהתפתחותי האישית, היצירתית והרוחנית.
האלכימאים חיפשו את החומר המסתורי שמאפשר את התהליך האלכימי, והם כינו אותו מרקורי . כך גיליתי שמרקורי הוא למעשה האל היווני הרמס-מרקורי – האל שהוא מורה הדרך, שליח האלים אל האדם, שמתרוצץ הלוך ושוב בין עמקי השאול, השמים והאדמה, והבנתי שהוא המשרת הנאמן של תהליכי ההתהוות, אל ההתגלות, היצירה, והפסיכותרפיה. בשפה של הפסיכולוגיה היונגיאנית זה התיפקוד הנפשי שיונג מכנה התיפקוד הטרנצנדנטי, הכוונה היא לתיפקוד שדוחף את האדם למודעות, להעלאת חומרים לא מודעים אל התודעה, הבנה והטמעה שלהם שיוצרים שינוי והתפתחות. התיפקוד הטרצנדנטי הוא המוליך לאינדבידואציה, להגשמת הייחוד האינדבידואלי של היחיד. בטרמינולוגיה של הפסיכואנליזה של פרויד ושל ממשיכיו לא קיימת התייחסות לתהליך הזה. לא היו להם מלים ומושגים לתאר תהליך שלא התייחסו אליו. משום שהפסיכואנליזה התייחסה אל הבעיות הנפשיות כהפרעה שצריך לרפא ולסלק, ולא כאל סימפטום דרכו הנפש קוראת לחשבון הנפש ולהתפתחות. וההתפתחות, לפי יונג, היא הציווי הרוחני הפנימי שהנפש קרויה אליו. הפסיכואנליזה התייחסה אל חלקי הנפש ולא אל השלם הגדול שיונג כינה 'העצמי'. העצמי הוא מה שהאלכימאים התכוונו אליו כשהם דיברו על הזהב, על אבן הפילוסופים או אבן החכמים, או על הגביע הקדוש. הרמס-מרקורי הוא האל היווני שמסמל את דחף ההתפתחות וההוצאה לאור של העצמי כדחף למימוש העצמי. לכן היה חשוב לי להבין את הרמס. אימצתי אותו כאילו שהוא "האל" האישי שלי. (אפילו הקדשתי לו את הספר. אחרי שהספר יצא לאור אמר לי בני שזה ממש לא בסדר להקדיש את הספר לאל פגאני. הוא צדק).
ההסטוריה של האלכימיה - לה הקדשתי את תחילת הספר – חשובה מאד, חשוב שנדע שהחפוש האנושי אחר היעד הפנימי תמיד היה, גם אם התחפש בסמלים שבינתיים איבדנו את הצופן של משמעותם. חשוב לראות איך פילסו אנשים גדולים את הדרך אל מה שהיום הוא מובן לכל – הנחיצות של עבודה נפשית-רוחנית על ההתפתחות האישית. ואין הכוונה לעשיה קלה פסוידו-רוחנית מהירה, כפי שמציעים לנו היום סדנאות הניו אייג', אלא לעבודה ממושכת, שהאלכימאים כינו אותה 'המלאכה הגדולה' ו'האמנות הגדולה', של חקר מעמקי הנפש. חקר שבו עלינו לפגוש את המעמקים האפלים (שהאלכימאים כינו 'ניגרדו') כדי לעלות מחדש אל המודעות. בספר מתוארים השלבים השונים של התהליך ומשמעותם, וההקבלה לתהליכי הפסיכוטרפיה וההתפתחות הנפשית בכלל. לכן הבאתי פרק מיוחד שעוסק ביחסי מטפל-מטופל לאור סמלי האלימיה. הבאתי גם פרק על המיתוס של אבירי המלך ארתור וחפוש הגביע הקדוש שמקביל לחיפוש האלכימי אחר הזהב. חפוש רפואתו של המלך ארתור הפצוע – מקביל לחפוש המרפא לנפש הפצועה, כשהמרפא הוא השיקוי הקדוש, שהוא עצמו דם הפצע.
הופתעתי לגלות את מקומה החשוב של האשה באלכימיה, בתקופה שבנצרות האשה היתה בשוליים בלבד. לכן הקדשתי לנושא הזה פרק נפרד. ובסוף, הבאתי את השאלה – האם דברנו כבר על אהבה? כי אולי האהבה (או גם האהבה, ומהי אהבה?) היא מה שאנו מחפשים למען המרפא והשלמות של הנפש? ואיך משלבים את חיפוש האהבה עם מימוש העצמי.

כשלקחתי על עצמי לעסוק בסמלי האלכימיה, לא מצאתי ספר מקיף שמבאר את כל ההבטים, ההקשרים והמשמעויות של הנושא. ספריו הרבים של יונג שעוסקים באלכימיה כתובים באסוציאטיביות מרחיקת לכת, שרויים באווירה סימבולית אזוטרית, ובלתי נגישים לקורא המשכיל המצוי. ממשיכיו שבין הפסיכולוגים היונגיאניים (כמו אדינגר, וון פרנץ, לופז-פדרצה) עוסקים, כל אחד מהם, ביסודיות בתחום מסוים בלבד, ורק בהקשרים של פסיכותרפיה. ספרים אחרים הנם פשטניים מדי. גם נוכחתי לדעת שלא נכתב דבר בתחום זה בעברית. ראיתי שיש צורך בספר שיסכם ויארגן, באופן מתודי וידידותי, את החומרים המורכבים והקשים להבנה; ספר שיתווך, בשפה ברורה ונהירה בין הסימבוליקה העתיקה ושפתה הפיוטית-פילוסופית-אזוטרית, לבין עולמו הרוחני-תרבותי של האדם בן ימינו; ספר שיחנוך את הקורא אל החשיבה הסמלית-מיתית של העולם הקדום ושל הנפש הלא-מודעת, כדי שיוכל לזהות את הופעתם של התהליכים הסמליים במסע חייו.

בשלב המחקר וחפוש החומרים התברר לי שאין אדם בארצנו הקטנה שמכיר את עמקי החומר הזה ושיוכל ללמד אותי מה שאפילו לא ידעתי שאני רוצה ללמוד. זה חייב אותי לעשות התגנבות יחידים לתוך החומר המרתק הזה. המשורר הכימאי אבנר טריינין הפגיש אותי עם שיריו החכמים והאירוניים על האלכימאים, ושיריו מלווים את ספרי. אבנר גם סיפר לי על הספר עב הכרס של רפאל פתאי על אלכימאים יהודיים. ספר שמיהרתי לרכוש וקראתי בנשימה עצורה. שמחתי לגלות בספר שהיו יהודים שהם אנשי רפואה וגם מקובלים רבים שהתענינו ואפילו עסקו ממש באלכימיה! במיוחד שמחתי לגלות את מה שמסופר על ר' יעקב עמדן, דמות רבנית ידועה בארופה במאה ה18, שהיה ממתנגדי השבתאות. ר' יעקב עמדן באחת מאגרותיו גילה עניין רב באלכימיה, ובקיומם של כתבים אלכימיים יהודיים, והביע דעתו שרצוי לשלב לימודי תורה ואלכימיה. זה שימח אותי כי גיליתי שאילן היוחסין של משפחתי מתייחס אל יעקב עמדן. גם גיליתי שר' אליהו הבעל שם טוב מחלם מהמאה ה-16, סב סבו של עמדן, שבו מתחילה שושלת המשפחה שלי, היה הראשון שעליו מסופר שברא גולם. בריאת גולם היא עשיה אלכימית מובהקת. זהו נסיון לברוא את הנפש הרוחנית מתוך החומר הגלמי. כשבראו אדם מחומר הוא היה גולם, ומה שהפיח בו רוח חיים היה המלה 'אמת' שכתבו המקובלים על מצחו. והאמיתי הוא האלוהי. כיוון שאדם נברא בצלם אלוהים הרי שרק האלוהי הוא האמיתי. האלכימאים דברו על הזהב האמיתי. את הגלמי האלכימאים כינו 'פרימה מטריה', דהיינו, חומר ראשוני. מהפרימה מטריה הנחות הם רצו להפיק את הזהב. את הזהב האמיתי. רעיונות אלכימיים וקבליים התערבבו אלה באלה באותה תקופה. האלכימאים כתבו אותיות עבריות וסמלים יהודיים קבליים, בתוך הטקסטים שלהם, ועל התנורים שלהם, כדי לעודד את תהליכי ההתהוות והשינוי של החומרים.

לא עלה בדעתי לחשוב מה יהיה כשיצא הספר. איכשהו האמנתי שיעמוד לגורלו, ושיגיע למי שהוא צריך להגיע. והוא מגיע. האל מרקורי, מורה הדרך הפלאי של האלכימאים והנפש, האל שהוא גם אל התקשורת והדיאלוג – הוא כנראה זה שעמד מאחורי גבי וסייע לי להעביר את החומרים מסובכים האלה לשפה מובנת לרבים. אני שמחה לסַפֵּר שאני מקבלת תגובות ומכתבים רבים מאנשים שעוסקים בתחומים שונים ולא רק בתחומי הפסיכוטרפיה. אנשים מתחומי היצירה השונים ואנשים אחרים, מחפשי דרך, שרוצים להודות לי על הספר, שמצאו בו תשובות, כך הם אומרים לי, ותובנות חשובות לתהליכי נפשם.
את החומרים הפסיכולוגיים מצאתי, כאמור, בספרות היונגיאנית. אליהם הוספתי את הבנותי, וכן חלומות של מטופלים מעבודתי ולא מעט מחלומותי שלי, לפעמים במפורש, ולפעמים מסווים כחלומות של מטופלים. למעשה, כל פרק ופרק הוא אינטגרציה של חומרים שמצאתי, לעתים באקראי, פזורים במקורות רבים. הפרקים המיתולוגיים, דתיים, חברתיים, אמנותיים וספרותיים הם פרי עבודתי שלי. חשיבות מיוחדת. בפרק הנספחים, שלצערי הוצא בסופו של דבר מהספר, הרחבתי בעיקר את הבנותי שלי את ההקשרים הספרותיים, כשסמלי האלכימיה שופכים אור מחודש על הבנת יצירות ספרות. בסוף הספר ימצא הקורא ביאור של המונחים האלכימיים והפסיכולוגיים ומונחים אחרים.
חומרים סיפוריים רבים מתחום ההסטוריה של האלכימיה עדיין מחכים לגאולתם. אילו הייתי סופרת הייתי כותבת ספורים על דמותה של האלכימאית היהודיה מריה הנביאה ממצרים מהמאה הראשונה לספירה. על פרצלסוס הרופא הגאון, המיסטיקן והרברבן, שדמותו היתה השראה לדמותו של מלכיאדס הצועני ב'מאה שנים של בדידות', לגבור הספר של יורסנר היצירה בשחור, לפאוסט של גיתה, ולשיריו של הכימאי המשורר אבנר טריינין. הייתי כותבת על המדען ניוטון שלמשך תקופה ארוכה סבל כנראה מהזיות פסיכוטיות בהשפעת הרעלת חומרי המעבדה האלכימית, כשעסק בהם בסתר. הייתי כותבת על תומס צ'רנוק, אלכימאי מהמאה ה-16 שניפץ בגרזן את מעבדתו בהתקף זעם כשלא עלה בידו להפיק את הזהב המיוחל. על תומס דונאט מראשית המאה ה-18 ששכניו ראו בו מכשף, וכשמת ושרפו את מעבדתו, ראו איך עפו מספריו להקת יונים. על האלכימאי היהודי אברהם אלעזר, מהמאה ה-14, שהיה המורה של פלמל, האלכימאי שמסופר עליו ב'הארי פוטר'. אלעזר שילב את הרעיונות של גאולה אלכימית עם גאולת העם היהודי בארצו.

מכל מקום, האלכימיה היתה לי מנוף להשראה, ואל תוככי היצירה האישית שלי פלשו המטפורות האלכימיות. אני מדפדפת בספרי השירה שלי ומוצאת את המטפורות והדימויים שהאלכימאים השתמשו בהם : "ילד יקר / ילד נצחי", "אבן שנגזרה מאבן", "מלים שהתפרקו / לאותיות, צבעים מותכים זה / בזה".
באחד השירים כתבתי על העץ האלכימי. שיר אחר הקדשתי לחדקרן, שהוא חיה מיתולוגית מסתורית שהאלכימאים סימלו בה את איחוד הניגודים. 'מחווה להרמס' הוא מחזור שירים שלי, שעל שמו קראתי לספר שירי השלישי 'הרמס ושירים אחרים' . והנה שיר שלי (מתוך ספרי 'האדום של הלבן', 1998, ששמו לקוח מן השיר הזה) שקרוי 'דג אבן (חלומות אלכימים בעקבות האלכימאים דורן וג'ון ריפלי)'. השיר מצטט במפורש אימרות אלכימיות, שהן בעצמן שירה:
"אלה הדגים זורחים בפרסקות / בטורקיז מואר // ואלה עיני הדג / שעלו בראש הרים / סגולים באש האליקסיר // זאת האבן שצפורים ודגים יביאו לנו / ויאמרו: ' קח את האבן והיא צפור מופלאה / שעפה ללא כנפיים באפלת הלילה ובבהירות היום. / בַּמרירות של גרונה / ימָצאו צבעיה'. // וקח את האבן המכונפה אשר לבה גביש נוזלים / ( זו האבן הנשרפת במים ונשטפת באש) // ואת הסלמנדרה הדרקונית הבוערת באש ירוקה / ואומרת: 'אני ניזונה (מן האש) ומכבה (אותה)'. // אז התפצלתי לשנים-עשר הבנים / אשר נולדו מתוכי. כפי שהאבן אמרה: / 'אני השושן הלבן שמגיח מן האבן / ואני השחור של הלבן / והאדום של הלָבָן. / הנני התכלית / ואהובַי הם הראשית' ".
אין צורך להבין את השיר. מוטב לחוש את יופים של הדימויים.
לשואלים אותי, איך זה שהקדשתי כל כך הרבה שנים לספר הזה, אגיד כאן, כמו שנאמר על יעקב, שבאהבתו את רחל, השנים הרבות שעבד בעבורה היו בעיניו כיָמים אחדים. כי בשבילי, תודה לאל, הכתיבה אינה יסורי כתיבה אלא כורח ועונג. אני אוהבת את שלוות המעבדה האלכימית.
פעמים רבות אני נזכרת באורליאנו בואנדיה, גבור הספר 'מאה שנים של בדידות', שגארסיה מארקס כותב שהיה לו ליזום שלושים ושתיים מלחמות בשביל לגלות, באיחור של ארבעים שנה, את הזכויות הנעלות של הפשטוּת. ואז זכה ברגעי האושר שלו בשעות שבילה בסדנת הצורפים האלכימית בהרכבת דגיגי זהב. וכשישב בחדרו של האלכימאי הצועני מלקיאדס, מוגן על ידי האור העל-טבעי, ועל ידי ההרגשה שהוא אינו נראה, מצא את המרגוע שלא מצא אף לרגע בחייו עד כה. אורליאנו חדל למכור את דגיגי הזהב והוא היה מתיך אותם כדי ליצור אותם שוב ושוב מחדש. בעצם העשייה היתה משמעות פנימית שהיא היתה הדבר עצמו.

תגובות למסע אל העצמי

2000_64c9c4bfd32fd.webp

ירון כנפו – מלמד ב'מדיסין':
27.4.04

אין לך מושג מה הספר עושה לי. אור נשפך על הדברים. ממש התגלות. רציתי להודות לך באופן אישי, אני נציג קטן של היקום. לא יאומן איזו עבודת נמלים עשית, חיבורים ותובנות. הספר ענה לי על שאלות שהייתי עסוק בהם לבדי. זה ספר שצריך ללמוד אותו והוא פותח שאלות נוספות.
אני מאמין שלספר תהיה תהודה. את צריכה להרצות על הספר, עוד יכפו עליך ללמד. ראיתי שיש לך כושר ורבלי מדהים. יש לי זכות וחובה להגיד לך תודה שאת עוזרת לי באופן אישי.

דליה רזין, מטפלת בתנועה:
8.8.04
הספר הוא מעיינות. ההרגשה היא שזה הספר שחיכית לו. אפשר לצלול בו והוא מאפשר נשימות ארוכות.
זה ממש טקסט-בוק להבנת הנפש, אבל זה ספר ששייך לכל אדם ולא רק לאנשי מקצוע. מדהים ונפלא. הוא כמו אנציקלופדיה, בכל פעם ניגשים אליו לפי הצורך.

bottom of page